Sluitenx

Wat zijn cookies?

Cookies zijn kleine tekstbestandjes die deze site op uw computer plaatst. Deze cookies zijn nodig om toevoegende functionaliteiten zoals google analytics, google maps en social media op de website te gebruiken. Meer informatie?
Voor optimaal gebruik van deze website worden op uw computer cookies geplaatst. Cookies accepteren?

Waarde maken is zoveel meer dan de prijs alleen

Op internet kwam ik de volgende quote tegen “Prijs is wat je betaalt, waarde is wat je krijgt!” Waarde creëren willen we allemaal wel. Het klinkt veel sympathieker dan ‘wat levert het op?’ Tegelijkertijd is waarde moeilijk tastbaar te maken. We drukken waarde uit in opbrengsten (geld, aantallen). Hét ruilmiddel dat iets letterlijk waarde geeft. Toch voelen we allemaal aan dat het begrip waarde meer omvat dan opbrengsten alleen. Maar wat waarde dan wel is? Waar zit bijvoorbeeld de toegevoegde waarde van het netwerk en hoe maak je die zichtbaar?

Dat het Autismenetwerk Zuid-Holland Zuid (meer)waarde heeft, hoef ik jou niet te vertellen. Jij maakt gebruik van het autismenetwerk door bijvoorbeeld deel te nemen aan de netwerkbijeenkomsten, adviesteams of bijeenkomsten met sleutelfiguren. Voor de inhoud, maar vast en zeker ook om collega’s van het netwerk te ontmoeten. Wie heeft nu niet de ervaring dat een telefoontje met een collega van een andere organisatie net wat makkelijker gaat als je elkaar al kent?

Die waarde van ons netwerk expliciet maken

Voor veel netwerkleden is het lastig om de (meer)waarde van het netwerk zichtbaar te maken aan een collega, manager/bestuurder, cliënt of gemeente. Veelgehoorde vragen zijn:

  • ‘Wat levert het netwerk concreet op?’ 
  • ‘Wat krijgen de deelnemers en/of de samenleving ervoor terug?’
  • ‘Wat bespaart het de aangesloten organisaties aan kosten’?

Terechte vragen in deze tijden van bezuinigingen. Concrete antwoorden in getallen en bedragen zijn lastig. Toch delen de netwerkleden het gevoel dat de ondersteuning van cliënten en leerlingen dankzij het netwerk net wat eerder, beter of anders verloopt.

Waardevolle verhalen verdienen de spotlights

We hebben verhalen genoeg. Bij het koffieapparaat delen we er talloze. Hoe krijg je die nu op papier? Als ik mensen om een verhaal vraag, hoor ik vaak ‘Ik heb geen tijd’ of ‘Wie leest dat nou?’ Een veelgehoorde bescheiden variant is ‘Mijn verhaal is toch niet zo bijzonder?’ Ik vind dat we ons met deze bescheidenheid te kort doen. Daarom ga ik de uitdaging aan om de komende tijd onze verhalen met (meer)waarde op te schrijven.

Ik ga het gewoon doen!

Ik vind schrijven leuk en heb de afgelopen jaren al veel geschreven voor het netwerk.Ik vind het wel lastig om dit krachtig en bondig te doen. Ik vond de oplossing in individuele schrijfcoaching. Begin mei is deze coaching gestart en het is echt heel erg leuk! Mijn eerste resultaat is het verhaal over de meerwaarde van het adviesteam.

En weet je wat nou zo leuk is? Het leverde gelijk al wat op. Twee nieuwe casussen om te bespreken en voldoende professionals  die willen deelnemen!

Heb jij een verhaal?

Heb jij een verhaal, ervaring  of casus die de meerwaarde van onze samenwerking of kennisdeling laat zien? Laat het me weten! Ik zet het graag voor jou en ons netwerk op papier.

 

 

 

Groetjes en tot gauw ziens bij een volgend verhaal,

Nel Hofman

10 juli 2015